Alle vragen uit de categorie:
Slimme meter
Een slimme meter is een digitale energiemeter die jouw stroom- en gasverbruik meet. Het verschil met andere meters is dat jouw meterstanden op afstand uitgelezen kunnen worden. De standen worden automatisch doorgestuurd naar jouw energieleverancier. Deze gebruikt de standen bijvoorbeeld voor jouw jaarrekening en om je inzicht te geven in jouw energieverbruik.
Je krijgt vanzelf bericht wanneer de netbeheerder in jouw wijk de oude meters komt vervangen. Het kan zijn dat je pas over een aantal jaar aan de beurt bent. Zelf hief je geen initiatief te nemen, tenzij je graag eerder een slimme meter wilt hebben.
Als je wilt weten wanneer jij precies een slimme meter krijgt, dan kun je kijken op het planingsoverzicht van Netbeheer Nederland onder het kopje 'Wanneer krijg ik een slimme meter?'.
De slimme meter is een nieuwe generatie energiemeter. Deze meter meet net als je huidige meter het elektriciteits- en gasverbruik in jouw woning. Het verschil is dat de slimme meter de meterstanden automatisch doorgeeft aan je energieleverancier en je dat niet zelf meer hoeft te doen. Daarnaast biedt de slimme meter jouw de mogelijkheid om zelf nauwkeurig je verbruik te volgen, waardoor het makkelijker is om energie te besparen.
Op de omvormer zie je hoeveel stroom je opwekt en op de slimme meter zie je hoeveel stroom je teruglevert. Het verschil tussen deze beide standen is de hoeveelheid stroom die je zelf hebt verbruikt. De stroom die je opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen, verbruik je namelijk als eerste in jouw eigen huis. Soms wek je meer stroom op dan je verbruikt. De overtollige stroom lever je dan weer terug via de meter aan het openbare elektriciteitsnet.
Je krijgt over het algemeen 1 keer per 2 maanden een Verbruiksoverzicht van je energieleverancier waarin je kunt lezen hoeveel stroom en gas je verbruikt hebt.
Heb je een andere vraag?
Stel je vraag gerust via onderstaand formulier. We nemen je vraag in behandeling en beantwoorden deze zo snel mogelijk.
Liever telefonisch contact?
Dat kan natuurlijk ook. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8:00 uur en 16:30 uur op telefoonnummer
053 852 85 00.
Liever mailen?
Je kunt ook een mailtje sturen naar informatie@geas.nl. Ook dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.


.jpg)